2373091762, 6976427960 eikones@memakis.gr

01

ΘΕΟΥ ΘΕΑ ΘΕΙΟΝ ΘΑΥΜΑ

Περιγραφή: ΑΠΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Ιστορικό της εικόνας Χριστού (ΑΓΙΟΝ ΜΑΝΔΗΛΙΟΝ)
ΠΛΗΘΗ ΠΙΣΤΩΝ ΠΡΟΣΕΥΧΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΟΛΥΝΘΟ ΚΙ ΑΝΑΡΩΤΙΟΥΝΤΑΙ :
Ανοίγει ή όχι τα μάτια του ο Χριστός στην εικόνα του Αγίου Μανδηλίου;
Μυστήριο παραμένει η υπόθεση της εικόνας του Χριστού στην εκκλησία της Παναγίας Θρηνωδούσας στην Όλυνθο της Χαλκιδικής, που σύμφωνα με μαρτυρίες πιστών ανοίγει τα μάτια του. Το (θαύμα) έχει προσελκύσει χιλιάδες πιστών και περίεργων που προσπαθούν να δώσουν κάποια εξήγηση σ’ αυτό το φαινόμενο. Στη σημερινή εποχή που θαύματα θεωρούνται από τους περισσότερους τα επιτεύγματα της επιστήμης και τεχνολογίας, υπάρχουν ευτυχώς ακόμη άνθρωποι που πιστεύουν πραγματικά στη Θρησκεία.
ΕΝΩ ΔΙΧΑΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ
Κοσμοσυρροή στην Όλυνθο για την εικόνα που κλαίει
ΣΤΟ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΘΡΗΝΩΔΟΥΣΗΣ
Εικόνα με θαυματουργές ιδιότητες συγκεντρώνει την προσοχή των πιστών και φέρει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος παρεκκλήσι στο χωριό Όλυνθος Χαλκιδικής. Στα μέσα του Σεπτεμβρίου και για δυο εβδομάδες περίπου παρατηρήθηκε στην Όλυνθο λαϊκό προσκύνημα καθώς πλήθος κόσμου άρχισε να συγκεντρώνεται από όλες τις γωνιές της Β. Ελλάδας για να προσκυνήσει και να κάνει τάματα στην εικόνα του Αγίου Μανδηλίου.
Σύμφωνα με μαρτυρίες το πρόσωπο του Χριστού εμφανίστηκε με ανοιχτά τα μάτια στους πιστούς ενώ στην πραγματικότητα η εικόνα απεικονίζει το πρόσωπό Του με κλειστά μάτια. Επίσης έγινε γνωστό ότι η εικόνα δάκρυσε και τα βλέφαρα του Χριστού πήραν διάφορες αποχρώσεις. Στο μεταξύ και σύμφωνα με όσα επισημάνθηκαν στην (ΑΒΕ) μόλις άρχισε να διαδίδεται και να ακούγεται στο χωριό ότι η εικόνα είναι θαυματουργή επιχειρήθηκε να παρουσιαστεί ότι κατασκευάστηκε από μοναχό του Αγίου Όρους σε μια προσπάθεια να δικαιολογηθούν οι θαυματουργικές ιδιότητες και να δοθεί βαρύτητα στο όλο θέμα. Βλέποντας στη συνέχεια ότι η συρροή του κόσμου ήταν συνεχής και ασφυκτική η εικόνα μεταφέρθηκε στις Καρυές του Αγίου Όρους για (να ξεχαστεί λίγο το θέμα).
Προχθές και μετά από παραμονή 40 ημερών στις Καρυές του Αγίου Όρους η εικόνα επέστρεψε στο παρεκκλήσι της Παναγίας της Θρηνωδούσης στην Όλυνθο. Η προσοχή των πιστών του χωριού στράφηκε και πάλι στην εικόνα του Αγίου Μανδηλίου, τις θαυματουργικές ιδιότητες της οποίας, όπως φαίνεται κανένας δεν ξέχασε στο διάστημα που μεσολάβησε.
ΑΥΤΗ Η ΕΙΚΟΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ
Στο παρεκκλήσι της Ολύνθου προχθές το βράδυ η γερόντισσα Αικατερίνη Λαφωνίδου περιέγραψε στην (ΑΒΕ) το θαύμα που αντίκρισαν τα μάτια της. Από τις πρώτες κουβέντες που ανέφερε η 73χρονη ήταν ότι (αυτή η εικόνα είναι πολύ θαυματουργή. Το θαύμα το είδαν και τα νέα παιδιά. Μάλιστα, η νεολαία είδε περισσότερο να ανοίγουν τα μάτια. Το είδα και εγώ. Την πρώτη φορά που πήγα στην εκκλησία δεν είδα τίποτα. Τότε είπα ότι είμαι αμαρτωλή και παρακάλεσα το Θεό και είπα (δείξε μου) Την επόμενη φορά είδα το δεξί μάτι να (παίζει) σαν αστροπελέκι. Είδα το μάτι να ανοίγει και να κλείνει, άλλοι το έβλεπαν πιο ζωντανά και πιο έντονα, ενώ άλλοι δεν το έβλεπαν καθόλου).
Σύμφωνα με όσα ανέφερε η γερόντισσα αξιώθηκε να δει το θαύμα και δεύτερη φορά. (Ήμουν μ ένα μικρό κοριτσάκι στην εκκλησία και μου είπε (γιαγιά κοίτα]. Του είπα (ναι κορίτσι μου) και είδα. Στο χωριό μας άρχισε να έρχεται συνέχεια κόσμος για την εικόνα.
Ανάμεσα στο πλήθος που άρχισε να συρρέει στην Όλυνθο για να αντικρίσει το θαύμα ήταν και ο Πρόδρομος Μιστιλίδης και η σύζυγός του Μαρία (Μόλις ακούστηκε ότι η εικόνα είναι θαυματουργή άρχισε να μαζεύεται κόσμος στο χωριό. Στα τέλη του Σεπτεμβρίου παρατηρήθηκε συρροή. Όπως πληροφορήθηκα ένα ζευγάρι είδε την εικόνα του Αγίου Μανδηλίου να έχει ανοιχτά τα μάτια. Προσωπικά όταν κοίταξα την εικόνα δεν είδα τίποτα ιδιαίτερο. Άρχισα να παρατηρώ έντονα την εικόνα για να καταλάβω τι εννοούσαν.
Παρατηρώ λοιπόν, ότι τα βλέφαρα στην εικόνα ήταν κλειστά και έπειτα να φαίνονται οι κόρες των ματιών). Η περιγραφή του κ. Μιστιλίδη σταματά στο παραπάνω σημείο. Στη συνέχεια η σύζυγός του Μαρία ανέφερε ότι (είδα το βλέφαρο κλειστό και το μάτι να κοκκινίζει. Στη συνέχεια πήρε το χρώμα του προσώπου).
Από μαρτυρίες των κατοίκων της περιοχής προκύπτει ότι η εικόνα του Αγίου Μανδηλίου στα μάτια κάποιων πιστών εμφανίστηκε δακρυσμένη. Στο ύψος των ματιών η εικόνα ήταν υγρή και από μερίδα πιστών αυτό ερμηνεύτηκε ως δάκρυ.
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ
Σύμφωνα με όσα έκανε γνωστά στην (ΑΒΕ) ο αγιογράφος που φιλοτέχνησε την εικόνα Δημήτρης Μεμάκης (η εικόνα του Αγίου Μανδηλίου φτιάχτηκε στο εργαστήρι μου πριν έξι χρόνια. Μάλιστα κατά τη στιγμή της παραγγελίας δημιουργήθηκε φασαρία για το αν θα πρέπει ο Χριστός να φέρει ακάνθινο στεφάνι και να έχει κλειστά τα μάτια ή αν θα πρέπει να απεικονίζεται χωρίς ακάνθινο στεφάνι και με ανοιχτά τα μάτια).
Όπως ανέφερε στη συνέχεια ο αγιογράφος, προς τα τέλη του Σεπτεμβρίου ειδοποιήθηκε από τον πατέρα-Παντελεήμονα ότι η εικόνα του Αγίου Μανδηλίου έχει θαυματουργήσει. (Ο κάθε πιστός έβλεπε δικά του σημεία). Παράλληλα στο χωριό άρχισε να ακούγεται ότι είναι αγιορείτικη φτιαγμένη από τον πατέρα-Χαράλαμπο (παλαιότερο δάσκαλό μου του Αγίου Όρους). Όπως επισημάνθηκε στην (ΑΒΕ) ο μοναχός του Αγίου Όρους πάτερ-Χαράλαμπος από την πρώτη στιγμή ανέφερε ότι η εικόνα δεν ήταν δική του ενώ το γεγονός ότι η εικόνα δεν φιλοτεχνήθηκε επί του Αγίου Όρους δεν (πέρασε) στην πλειοψηφία του κόσμου αφού τη λειτουργία παρακολουθούσαν ελάχιστοι πιστοί.
ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗ ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ
Αναφορά στην θαυματουργή εικόνα γίνεται στην (ΑΒΕ) από τον πατέρα-Παντελεήμονα ο οποίος λειτουργεί στο παρεκκλήσι της Παναγίας Θρηνωδούσης τα τελευταία πέντε χρόνια.
Στα μέσα του Σεπτέμβρη ένας νεαρός με την μνηστή του επισκέφθηκε το παρεκκλήσι για να προσκυνήσουν. Η μνηστή του νεαρού είδε την εικόνα με ανοιχτά τα μάτια και έβαλε τις φωνές.
Το χωριό ξεσηκώθηκε και μαζεύτηκε κόσμος. (Προσωπικά δεν είδα και δεν διαπίστωσα τίποτα. Πολλοί χωριανοί, όμως, είπαν ότι είδαν τα μάτια της εικόνας να ανοιγοκλείνουν. Παρατήρησα όμως ότι όταν προσήλωσα το βλέμμα μου στο σημείο όπου ήταν τοποθετημένη η εικόνα (πάνω από την Ωραία Πύλη) και την κοίταζα από άλλη οπτική γωνία τότε έβλεπα τα μάτια ανοιχτά. Μου είπαν ότι υπάρχει κάποια τεχνική).
Στη συνέχεια ο πάτερ-Παντελεήμων αναφέρθηκε στο ενδιαφέρον που έδειξε ο κόσμος για την εικόνα του Αγίου Μανδηλίου. (Ο κόσμος συρρέει συνέχεια. Μάλιστα φθάνουν στα άκρα. Πολλοί κλαίνε και άλλοι φωνάζουν).
Σε μια προσπάθεια να αμβλυνθεί η εντύπωση που προκάλεσε η εικόνα στον κόσμο και να περιοριστεί ο αντίκτυπος μεταφέρθηκε για σαρανταλείτουργο στις Καρυές του Αγίου Όρους. Όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά η εικόνα μεταφέρθηκε στις Καρυές του Αγίου Όρους για (να ξεχαστεί λίγο το θέμα).
Προχθές το βράδυ η εικόνα επέστρεψε στο παρεκκλήσι. Σε ερώτηση αν όντως είναι θαυματουργή ο πάτερ-Παντελεήμων εκτίμησε και απάντησε ότι (εγώ όπως και η Μητρόπολη δεν μπορούμε να πούμε τίποτα. Τώρα αν υπάρχει κάποια τεχνική και παρουσιάζεται η εικόνα με ανοιχτά τα μάτια). Ο πάτερ-Παντελεήμων ανέφερε ότι προχθές έγινε στο παρεκκλήσι η πρώτη ακολουθία με την παρουσία περισσοτέρων από πενήντα ανθρώπων (Δεν ξέρω τι θα γίνει. Προβληματίζομαι. Εμείς πάντως προσπαθούμε να αποσοβήσουμε το θέμα).
Σε δηλώσεις του στην (ΑΒΕ) για τη θαυματουργή εικόνα ο πάτερ-Χαράλαμπος ανέφερε ότι (όλα συμβαίνουν. Κατά την πίστη του κάθε ανθρώπου όλα γίνονται. Σύμφωνα με όσα πληροφορήθηκα η εικόνα παρέμεινε στις Καρυές του Αγίου Όρους για 40 ημέρες και έγινε το σαρανταλείτουργο. Προσωπικά δεν την έχω δει και κυρίως δεν την έχω κατασκευάσει). Ο πάτερ-Χαράλαμπος είναι μοναχός του Αγίου Όρους και σε αυτόν αποδόθηκε η (πατρότητα) της εικόνας με τις θαυματουργές ιδιότητες.
Η ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ
Την άλλη πλευρά του θέματος παρουσιάζει στην (ΑΒΕ) ο επίκουρος καθηγητής στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ. Γεώργιος Γούναρης. Σύμφωνα με όσα επεσήμανε ο καθηγητής είναι πολύ πιθανό η εικόνα να παρουσιάζεται με ανοιχτά τα μάτια όταν αλλάζει ο φωτισμός, όταν αλλάζει η οπτική γωνία καθώς και όταν το άτομο προσηλώσει το βλέμμα του στην εικόνα. Μετά από την επισήμανση ότι σύμφωνα με τις μαρτυρίες των κατοίκων του χωριού ότι η εικόνα ανοιγοκλείνει τα μάτια, ο καθηγητής ανέφερε ότι (δεν θέλω να κλονίσω την πίστη του κόσμου αλλά είναι δύσκολο να συμβεί. Είναι θέμα τεχνοτροπίας. Κάτω από τα βλέφαρα ο αγιογράφος θα πρέπει να έχει σχηματίσει τις κόρες με αποτέλεσμα όταν κάποιος προσηλώσει το βλέμμα στα μάτια και υπάρχει ο σωστός φωτισμός να βλέπει τις κόρες ).
Δημοσιογράφος ΓΙΑΝΝΑ ΤΣΑΤΣΑΝΗ
Αυριανή της Βόρειας Ελλάδας // επικαιρότητα // Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 1989
Τα σχόλια όλα δικά σας…